Budynek biurowy – ile powierzchni potrzebujesz dla swojego biznesu?

Budynek biurowy – definicja

Jeśli chodzi o opis techniczny budynku biurowego, to zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych budynek biurowy to miejsce pracy dla działalności biur, przy czym do takich budynków zalicza się również obiekty administracyjne – mowa np. o urzędach gminnych i miejskich, ale też placówkach pocztowych czy nawet sądach. Najczęściej jednak w budynku biurowym pracują osoby zatrudnione w firmie, wykonujące czynności typowo biurowe (niezależnie od branży). Tym samym budynek biurowy nie jest przeznaczony na cele mieszkalne. Często budynki tego rodzaju są podzielone na kilka lub kilkanaście lokali użytkowych.

Przedsiębiorcy, którzy szukają budynku biurowego lub pojedynczego lokalu użytkowego odpowiedniego dla prowadzonej przez nich działalności zazwyczaj biorą pod uwagę wiele zmiennych. Istotna jest oczywiście cena (czyli kwota najmu lub cena sprzedaży budynku), ale nie tylko. Ważna jest lokalizacja, infrastruktura znajdująca się w pobliżu budynku (m.in. czy znajdują się tam parkingi, przystanki komunikacji miejskiej, małe sklepy lub kioski) czy infrastruktura drogowa. Nie chodzi wyłącznie o to, by była to lokalizacja prestiżowa, ale też by wybór przedsiębiorcy niósł za sobą korzyści dla potencjalnych pracowników. Oferty sprzedaży nieruchomości lub jej wynajmu warto zatem rozpatrywać uwzględniając wszystkie wymienione aspekty.

Ile powierzchni biurowej na 1 pracownika?

Nie można jednak zapominać, że przy wyborze budynku biurowego niezwykle ważna jest jegopowierzchnia. Zgodnie z przepisami, na jedną osobę musi przypadać co najmniej 13 metrów sześciennych objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej podłogi. W praktyce szacuje się jednak, że na jednego pracownika powinno przypadać optymalnie 10 m2 – przy czym mowa o samym stanowisku pracy.

Przedsiębiorca musi jednocześnie pamiętać o częściach wspólnych (takich jak choćby aneks kuchenny, który powoli staje się standardem) czy o salach konferencyjnych (przeznaczonych nie tylko na spotkania z gośćmi, ale też na spotkania zespołów). Tym samym można założyć, że jeśli przedsiębiorca zatrudnia 10 osób, to potrzebuje budynku (lub części budynku) o powierzchni ok. 150, a nawet 200 m2.

Warto również podkreślić, że sporo zależy od branży, w jakiej działa dany przedsiębiorca oraz od charakteru pracy wykonywanej przez pracowników. Nieco inaczej będzie wyglądać biuro będące typowym open space, inaczej – takie, w którym zatrudnione osoby wykonują pracę w małych zespołach znajdujących się w osobnych pomieszczeniach. To wszystko należy zatem wziąć pod uwagę przy poszukiwaniu ofert sprzedaży lub wynajmie budynków, które mogą zostać zaadaptowane na pomieszczenia biurowe. 

Sprawdź jedną z wielu nieruchomości biurowych Orange, zobacz budynek w Koszalinie.